Wideo w reklamie. 5 rzeczy, zanim zamówisz produkcje

Łukasz Zając 2015

Wzrasta zapotrzebowanie na materiały wideo i animacje. Już małe i średnie firmy dołączają materiały audiowizualne do swoich kampanii PR. You Tube, media społecznościowe czy mikroblogi operują formatem wideo. Jak przygotować się do zlecenia profesjonalnej produkcji?

Jak lepiej zrozumieć i przygotować się do współpracy ze specjalistami filmowymi?

Video marketing

I. Określ sobie cel zamówienia produkcji audiowizualnej (filmu, animacji, wideo-bloga). Może to być zwiększenie sprzedaży, edukacja, wzmocnienie wizerunku czy poinformowanie o wydarzeniu. Jasne określenie celu pozwala na lepsze efekty w czasie pracy nad filmem i w promocji.

II. Profesjonalne materiały filmowe i animacje to usługi specjalistyczne. Stworzenie wysokiej jakości produkcji oparte jest na dużym doświadczeniu praktycznym, wiedzy, posiadanym sprzęcie, oprogramowaniu oraz kreatywności. W ten proces (opisując skrótowo) zaangażowany jest producent (manager), reżyser, operatorzy (kamerzyści), montażysta, obsługa planu, motion designer i specjaliści od efektów specjalnych. Zatem to kosztuje!

slider unikalne2

III. Produkcja audiowizualna oparta jest na pomyśle, scenariuszu, harmonogramie i określonej ilości korekt. To klasyczny projekt, który zaczyna się w punkcie A i kończy w punkcie B. Najważniejsze jest dobre opracowanie scenariusza: musimy stworzyć jasną drogę i czas jej przebycie. Bohater i miejsce mają coś oznaczać. Zadaniem producenta jest pomoc klientowi, aby produkcja powstała na czas (egzekucja), spełniała określone cele (strategia) oraz nie przekraczała budżetu (akceptacja wersji finałowej i ograniczanie poprawek). To co zazwyczaj wydaje się prostą zmianą na ekranie, jest skomplikowanym procesem dla komputerów (czas renderowania materiałów) oraz dodatkową pracą montażysty/motion designera. Zatem wszystko, co poprawiamy „ad hoc” lub poza scenariuszem kosztuje nas dużo. Dlatego warto poświęcić czas na przygotowanie scenariusza oraz współpracę z producentem. W ten sposób można film zakończyć na czas, według ustaleń i zgodnie z budżetem.

IV. Zastanów się, kto głównie odpowiada za ostateczną formę i przesłanie filmu? Jeżeli już zainwestowałeś czas i pieniądze, aby zbudować kreatywny i perswazyjny przekaz, warto trzymać się tych ram. Może jesteś pracownikiem marketingu, szefem zespołu lub szefem firmy – to Ty współpracuj z producentem. Słuchaj innych, ale uwzględniaj ich uwagi pod warunkiem, że znają kontekst filmu, czytali scenariusz oraz są poinformowani co do celów. Bardzo często, uwagi ludzi z zewnątrz, przypadkowo poznających projekt mogą zmienić kierunek działań. Niestety na niekorzyść. Projekty tracą spójność, wychodzą ponad planowany budżet i tworzą estetyczny nieład… Ty płacisz, Ty rządzisz… Poza tym zaufaj specjalistom od produkcji audiowizualnej. Film ma być elementem kampanii, więc zainwestuj w to tyle, ile trzeba i pilnuj, aby wykorzystać to, jako udaną inwestycję.

V. Prognozuje się, że 2015 będzie rokiem wideo. Wykorzystaj ten moment. Już dziś wiadomo, że Twitter szykuje się do możliwości publikowanie 30 sekundowych filmów/animacji poza aplikacją Vine. Czy myślałeś już, co zaproponujesz Twoim klientom/inwestorom/dziennikarzom? Na polskim rynku powstało kilku graczy współpracujących z najpopularniejszymi wideo-blogerami. Interes rośnie. You Tube to nie tylko reklamy display w okienku filmu… To nie nowość, że udane kampanie internetowe opierają się na materiałach wideo i social media (np. Dove, Volvo, Sony WHD, Coca-Cola).

No dobrze, ale jak masz to zrobić? Gary Vay wideo-blogger i konsultant medialny stwierdził „Creating great videos. If you’re not making a good video, who is going to watch it?”

Twórz filmy wysokiej jakości. Z pomysłem i planem marketingowym a będą oglądane.

Wpis opracował Łukasz Zając, producent filmowy, konsultant PR: Get Media Studio.

 Napisz do autora: lmz@getmediastudio.pl

Sprawdź także:

Jak stworzyć viral?

Czy wizytówka dalej jest ważna?

Kampanie wideo w akcji 1 procent podatku

Jak publikować zdjęcia i ikonografiki w Internecie?