Wideo marketing

Wideo marketing You Tube

You Tube ma w Polsce 70% zasięgu, co daje nam ponad 16 mln internautów. Coraz więcej, już 40% treści jest konsumowane na urządzeniach mobilnych. Sami tego doświadczamy, że dzielimy się fajnym filmikiem z innymi, często oglądając to ze smartfona.

Podziwiamy produkcje które mają dużo odsłon. Temat twórczości Wardęgi był obecny w mediach przez kilka tygodni w Polsce i na świecie. Wraz z tym trwają dyskusje ile kosztuje stworzenie takiego filmu, w jaki sposób stworzyć film viralowy oraz ile zarabia na tym twórca…

Algorytmy You Tube są coraz bardziej restrykcyjny: nie tylko liczba odsłon wpływa na pozycje filmu. Bardzo ważne jest również to, jak długo widz ogląda film. Jaka jest jakość techniczna filmu. Jak jest przygotowany do emisji (warstwa graficzna, tagi, linki wbudowane etc).

Te wszystkie zagadnienia są ważne przy tworzeniu filmów i animacji.

Nasz Get MediaLetter

Zanim stworzymy film, warto pomyśleć jak będzie promowany. Czy wykorzystamy model partnerstwa z innymi kanałami na You Tube, czy zaangażujemy blogerów, czy zaplanujemy płatną kampanię w Facebook czy newsletterze?

Wideo marketing

Najważniejszy jest pomysł i jakość wykonania

Na początku było słowo. I tak jest w każdej reklamie i promocji. Jak zaskoczymy Klienta? Wszystko opiera się na pomyśle. Warto wiedzieć co chcemy zakomunikować, do kogo i jak?

Dziedzina filmu to opowiadanie historii. Historie wynikają z prawdziwego życia lub wyobraźni. Zazwyczaj biznes nawiązuje do codziennego życia i opisuje pewne warstwy i emocje które są dla nas ważne a odnajdujemy je w produkcie czy usługach. Może to być korzyść, pewna wartość, czarująca estetyka czy wyróżnik statusu społecznego.

Preprodukcja filmowa i animacji to czas przygotowania scenariusza. Dobry scenariusz zawiera pomysł firmy, uwarunkowanie rynku i doświadczenie reżysera czy zespołu filmowego. Gdy jest scenariusz, warto sprawdzić jego właściwość w odniesieniu do sfery znaczeń, skojarzeń, zakotwiczenia w pamięci czy wywołania konkretnego impulsu: „kupię to”, „bardzo ciekawa myśl”, „to zabawne”, „muszę to pokazać kolegom”. Tu duże znaczenie ma także wykonanie badań: od prostego researchu po zlecenie badań społecznych czy konsumenckich.

Scenariusz jest przekładany na dany obraz. Serię ujęć i scen. Każdy film ma biblię koloru, dźwięku, stylistyki i dynamiki.

Kolor w animacji ma kapitalne znaczenie. Może nawiązywać do loga firmy, bądź koloru branży. Wybranie właściwej kolorystki nadaje charakter… Inaczej odczytujemy szary samochód, inaczej czerwono-krwiste Porshe.

Dźwięk. To harmonia lub jej brak. Na dźwięku opiera się też dynamika produkcji audiowizualnej. Proszę spróbować obejrzeć wiadomości czy reklamę bez dźwięku. Tracimy ponad większą połowę przekazu…

Stylistyka w filmie to określone formaty: reklama (life style, eksperckość, korporacyjność, przyroda, porada etc.), serial, program rozrywkowy, felieton filmowy, sonda uliczna, show, wywiad, dokument, wydarzenie, event, relacja na żywo.

Stylistyka w animacji to określona konwencja: animacja dwuwymiarowa (animacja 2d), styl komiksowy, kolaż, efekty specjalne, animacji 3d, wizualizacja, animacja warstwowa. To także format otwarcia i zamknięca filmu czy programu – intro (czołówka) oraz outro (zamknięcie, napisy końcowe).

Jakość wykonania zapewniają profesjonaliści, którzy poza sprzętem i umiejętnościami mają również intuicję produkcyjną i myślą też, jak producent filmowy czy dystrybutor. Nie wystarczy zrobić coś „ładnego”, ale trzeba mieć pomysł na sprzedanie tego czegoś… Najbliższe lata to prognozy na rosnące znaczenie reklamowy wideo i animacji. Wygrają jakościowe i przemyślane produkcje.

Uniwersalny zasięg przekazu (czas i miejsce)

Gdy planujesz film czy animację pomyśl jaki ma być zwrot z inwestycji? Zazwyczaj planujemy dotarcie w krótkim czasie do wielkiej liczby osób. Poza tym celem warto przemyśleć jak zbudować przekaz i komunikację w filmie, aby „pracował” on także poza tą grupą odbiorców oraz w dłuższym okresie. Dlatego też profesjonaliści budują przekaz o zasięgu uniwersalnym i achroniczny (bez limitu czasowego). Gdy publikujemy film w Internecie (You Tube, media społecznościowe) ma on swoje cykle powtarzalności (wyświetlenia). Aby to wykonać, warto podjąć wysiłek w stworzeniu kilku wersji językowych czy łatwej dostępności do produkcji (dziś jest to You Tube oraz Vimeo).

Sprzedawaj historie

Mówimy o sprzedaży – zarówno tworząc film dokumentalny, show rozrywkowy czy film instruktażowy. Chcemy sprzedać idee, emocje czy know-how. Reklama sprzedaje zaś bezpośrednio produkt czy usługę.

Buduj przekaz autentyczny, wywodzący się z twojej tożsamości oraz empatyczny na styl życia twoich Klientów.

Lubimy słuchać dobrych historii. Zatem pomyśl, jakie historie ma twoja firma? Czym możesz zaskoczyć? Czym zainteresować? Wyjdź ponad przeciętność i powtarzalność w filmie. Pomyśl o tym, że nasi odbiorcy cenią autentyczność i zaangażowanie przedsiębiorstwa.

W Get Media PR spiszemy i opracujemy twoją historię.

Konwencja?

Cześć filmów i animacji traktuje świat z przymrużeniem oka. W zależności od produktów i wrażliwości społeczeństwa. Dużym zainteresowaniem cieszy się tworzenie wideo poradników. Firmy biorą na siebie zadanie edukacji Klientów. Zaś inne produkcje bazują niezwykłości i wychodzenie poza powszedniość: to niezwykłe historie, z dużym ciężarem gatunkowym, dla wytrawnych Klientów. W zależności od Klienta, produktu i kontekstu wybieraj odpowiednią konwencję.

Liczy się ostatnia cegła.

Tworzenie filmów i animacji to sztuka. Na obraz wpływa dziesiątki czynników, które powodują że widzimy spójne dzieło. Problem zaczyna się, gdy z nieuwagi lub przez brak warsztatu zaniedbujemy szczegóły. To czcionka, odcień koloru, jakość dźwięku czy drobny element na planie filmwym może przygasić jakość obrazu. Dlatego pracuj z najlepszymi i pamiętaj, że nie warto tu oszczędzać, bo fachowcy nie są tani. Nie można tanio zrobić wielkiego dzieła. Ale to zależy od Ciebie, czy chcesz mieć jeden wspaniały obraz czy kolekcję słabych reprodukcji.

Autor:

Łukasz Marian Zając

Z natury lubię obserwować. Dlatego też zostałem socjologiem. Wyposażony w opowieści, teorie, kontakty i tzw. „wyobraźnię socjologiczną” postawiłem na opowiadanie ważnych historii – obrazem! Film daje niezwykłą okazję, aby opowiadać konkretnym bohaterem, kontekstem, światłem, dźwiękiem i oprawą graficzną. Co więcej, dobrze przygotowany film czy animacja graficzna jest dziś skutecznym  elementem sprzedaży i planu marketingowego. Mamy dość wykresów, cyferek, promocji i nachalnej reklamy. Wyprodukowałem już ponad 40 filmów i animacji.

 

www.getmediastudio.pl/tworca