Interdyscyplinarność i promocja filmów (FSO 2016)

Film Spring Open to coroczne spotkanie młodych ludzi filmu. To niezwykłe miejsce. Twórca warsztatów – Sławomir Idziak – potrafi zgromadzić najlepszych ludzi ze świata przemysłów kreatywnych i filmu, aby dzielić się wiedzą i rozumieniem zachodzących zmian w współczesnym świecie i komunikacji. Już dwa lata temu opisałem przebieg warsztatów (Czy to jest kraj dla młodych filmowców?).

W tym roku podsumuje dla Czytelnika kilka istotnych nauk z pobytu w Krakowie.

cyebr-marian-2016_fso

Cyber Marian robi selfie z Sławomirem Idziakiem, październik 2016, Kraków.

 

Interdyscyplinarność

Najlepsze firmy z branży kreatywnej, zarówno filmowej, gier, muzyki czy reklamy budują interdyscyplinarne zespoły. Praca samych operatorów, muzyków czy programistów to za mało. Większość firm z branży „opowiada historie”, czy to w formie filmu, spektaklu czy gry. Dlatego dzisiejsze kreatywne zespoły gromadzą zarówno architektów, lekarzy, prawników, programistów, socjologów i wykładowców jak i sztaby grafików i ludzi od postprodukcji i public relations.

Film to interdyscyplinarny poligon.

Uczyć się promocji od Youtuberów

Władek Markowicz znany z kanału Lekko Stronniczy czy Cyber Marian, tworzący swój oryginalny format, opowiadali jak zrobić film, który odniesie sukces, ale w cyklu cotygodniowym… Twórcy – vlogerzy – gwiazdy wykorzystujące platformę You Tube podkreśliły jak istotny jest mechanizm promocji w nowych mediach. To integracja różnych kanałów komunikacji, ale także pisanie scenariusza pod film z myślą o promocji. To dosyć rozległa wiedza. Warto znać kluczowe czynniki algorytmu YouTube, dobrze współpracować ze swoją społecznością, tworzyć zaawansowane rozwiązania postprodukcyjne czy angażować wielu partnerów w promocje (crossowanie projektów).

Bez tego trudno zaistnieć na serio w przestrzeni odbiorców, na ich smartfonach czy tabletach… A za tym idzie też rozpoznawalność, pieniądze reklamodawców czy  budowa wspólnoty wiernych fanów.

To dobra lekcja dla młodych filmowców. Zbyt duże skupienie na produkcji filmowej z intencją, że jak zakończę film zajmę się promocją, powoduje często rozczarowanie i brak możliwości premiery i dystrybucji filmu na serio, z dodatnim wynikiem finansowym.

Szukać dużej skali

To hasło powtarzane przez twórców globalnych gier czy youtuberów. Nasze dzieła i usługi powinny być również zrozumiałe „za Odrą”. Warto myśleć, jak budować historie bardziej uniwersalne i nie skupione tylko na rzeczywistości w Polsce.

 

Praca nad scenariuszem

Krzysztof Rak, scenarzysta „Bogowie” opowiadał jak ważne jest jasne sprecyzowanie o czym jest nasz film. Co to za historia? Dlaczego jest ważna? Gdzie są główne linie konfliktu?

Refleksje wokół budowy scenariusza są dla nas dobrą szkołą budowania spójnych i angażujących historii. Następnie prostego opowiedzenia tej historii. Niestety duża część filmów pokłóciła się ze scenariuszem lub zaniedbała czas na wartościowe spotkania przed realizacją filmu, gdy scenariusz może dojrzewać wśród scenarzysty, reżysera, aktorów, producenta czy piarowców.

Praca z aktorami

Wiktor Obrok pokazał wiele kluczowych czynników w pracy z aktorami. Podkreślił znaczenie wypracowania odpowiedniej pracy na planie oraz współpracy między producentem, operatorem a aktorami.

 

To tylko kilka punktów z Film Spring Open 2016. W trakcie warsztatów powstało też kilkanaście filmów, a wspólna praca to najlepszy moment na nawiązanie relacji, naukę i kreatywne docieranie się, w interdyscyplinarnych zespołach. Gratulacje dla Zespołu Film Spring Open, to kolejny udany warsztat! (filmspringopenair.eu)

Może wkrótce zawita CINE BUS w Państwa miejscowości…

 

AUTOR:

Łukasz Zając

Z natury lubię obserwować. Dlatego też zostałem socjologiem. Wyposażony w opowieści, teorie, kontakty i tzw. „wyobraźnię socjologiczną” postawiłem na opowiadanie ważnych historii – obrazem! Film daje niezwykłą okazję, aby opowiadać konkretnym bohaterem, kontekstem, światłem, dźwiękiem i oprawą graficzną. Co więcej, dobrze przygotowany film czy animacja graficzna, jest dziś najlepszym elementem sprzedaży i planu marketingowego. Mamy dość wykresów, cyferek, promocji i nachalnej reklamy.

Potrzebujemy historii, które przenoszą emocje i porywają nas.
Takie filmy tworzymy. Dobre filmy w dobrej cenie.