Animacja produktowa czy film?

Film i animacja w biznesie.

Często spotykamy się z pytaniem – co wybrać dla naszej firmy? Jakie medium jest odpowiednie w kampanii reklamowej czy promocji produktu lub usługi?

Film czy animacja produktowa? Video explainer czy billboard sponsorski? Wywiad czy spot reklamowy?

lider

 

Odpowiedź nie jest prosta. Dużo zależy od integralnego spojrzenia na proces sprzedaży i dotarcia do odbiorców – klientów. To co jest pewne, film lub animacja biznesowa (animacja 2d) jest jednym z elementów kampanii. Dlatego istotne jest określenie celów danej kampanii oraz środków, które zostaną wykorzystane. Są to m.in. informacje o grupie odbiorców (widzów), czas w którym promujemy produkt, przestrzeń on-line i off-line, czyli miejsca w którym zaprezentujemy film (serwisy społecznościowe, YouTube oraz ekrany led lub czas reklamowy w telewizji), długość filmu oraz jego interaktywność z innymi mediami (np. kampania na YouTube wraz ze wsparciem sprzedaży na firmowej stronie www oraz reklamy Adwords w przeglądarce Google)…

Pomysł na film.

Cześć zleceniodawców przychodzi już z zarysem pomysłu na film. Jednak ważne, aby ostateczny scenariusz powstał z pomocą scenarzysty i reżysera. To osoby, które rozumieją film i psychologię wiedza. Potrafią dopasować obraz i cele klienta w ten sposób, aby ukończony film miał odpowiednią dramaturgię, był ciekawy i angażujący. Dlatego tak ważne jest zbieranie informacji o celu powstania filmu i stworzenie pisemnego briefa – zapotrzebowania na dany rodzaj filmu lub animacji. Na podstawie briefu powstaje scenariusz. To przewodnik, aby dotrzeć do celu.

 

Produkcja filmu – miejsce (lokacje).

Istotny jest także proces produkcji. W przypadku filmu należy uwzględnić zatrudnienie aktorów lub zaangażowanie własnych ludzi, którzy wystąpią w filmie promocyjnym. Miejsce w którym jest nagrywany film – zdjęcia w Warszawie czy Katowicach lub wyjazd do Paryża lub Sydney. Co za tym idzie, koszt dojazdu ludzi i sprzętu. Tworząc animacje 2d lub video explainer (animacja produktowa) proces produkcji ma miejsce przy biurku i w studio animacji. Jest tańszy.

Kupno licencji.

W zależności od celu tworzenia filmu lub animacji, zmieniają się koszta licencji muzyki lub lektora. Cena rośnie w zależności od ilości docelowych odbiorców: najtańsze licencje dotyczą wykorzystania w Internecie, najdroższe w telewizji i kinie.

 

Promocja: animacja produktowa/film.

Każdy format ma swoje zalety i ograniczenia. Film może być dobry, gdy jest wyświetlany w jednym medium (np. YouTube lub Facebook video) a animacja może być bardziej atrakcyjna dla stron www i urządzeń mobilnych. Wybór odpowiedniego medium to decyzja zapadająca przed powstaniem filmu. Warto zaangażować profesjonalny zespół, który pomoże w kampanii promocyjnej i PR. W przeciwnym razie, pieniądze wydane na produkcję filmu lub animacji mogą realnie nie wpłynąć na ilość wyświetleń filmu, cele sprzedażowe czy informacyjne. Proponujemy, aby do ceny filmu dodać 30-50% budżetu na promocję.

 

PRZEWODNIK DLA ZLECENIODAWCÓW FILMU LUB ANIMACJI

 

Wzrasta zapotrzebowanie na materiały wideo i animacje. Już małe i średnie firmy dołączają materiały audiowizualne do swoich kampanii PR. YouTube, serwisy VOD, media społecznościowe czy mikroblogi operują formatem wideo.

 

Jak lepiej zrozumieć i przygotować się do współpracy ze specjalistami filmowymi i twórcami animacji?

PO PIERWSZE

 Najlepiej określić cel zamówienia produkcji audiowizualnej (filmu, animacji, wideobloga).

Może to być:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • kampania informacyjna,
  • edukacja,
  • wzmocnienie wizerunku czy poinformowanie o wydarzeniu.

Jasne określenie celu pozwala na lepsze efekty w czasie pracy nad filmem i w promocji.

PO DRUGIE

 Materiały filmowe i animacje to usługi specjalistyczne. Stworzenie wysokiej jakości produkcji oparte jest na dużym doświadczeniu praktycznym, wiedzy, posiadanym sprzęcie, oprogramowaniu oraz kreatywności. Proces ten angażuje zawsze kilka lub kilkanaście osób.

W ten proces (opisując skrótowo) zaangażowany jest producent (manager), reżyser, operatorzy (kamerzyści), montażysta, obsługa planu,  motion designer i specjaliści od efektów specjalnych. Zatem to kosztuje!

 

PO TRZECIE

Produkcja audiowizualna oparta jest na pomyśle, scenariuszu, harmonogramie i określonej ilości korekt.

To klasyczny projekt, który zaczyna się w punkcie A i kończy w punkcie B.

Najważniejsze jest dobre opracowanie scenariusza: musimy stworzyć jasną drogę i czas na jej przebycie. Bohater i miejsce mają coś oznaczać…

Zadaniem producenta jest pomoc Klientowi, aby produkcja powstała na czas (egzekucja), spełniała określone cele (strategia) oraz nie przekraczała budżetu (akceptacja wersji finałowej i ograniczanie poprawek).

To co zazwyczaj wydaje się prostą zmianą na ekranie, jest skomplikowanym procesem dla komputerów (czas renderowania materiałów – nagrywania do prostego pliku dla użytkownika) i wiąże się z dodatkową pracą montażysty/motion-designera. Zatem wszystko, co poprawiamy „ad hoc” lub poza scenariuszem, kosztuje nas dużo. Dlatego warto poświęcić niezbędny czas i uwagę na przygotowanie scenariusza i pracę z producentem, aby film zakończyć na czas, według ustaleń i zgodnie z budżetem.

PO CZWARTE

Zastanów się, kto głównie odpowiada za ostateczną formę i przesłanie filmu? Jeżeli już zainwestowałeś czas  i pieniądze, aby zbudować kreatywny i perswazyjny przekaz, warto trzymać się tych ram.

Może jesteś pracownikiem marketingu, szefem zespołu lub szefem firmy – to Ty współpracujesz z producentem. Słuchaj innych, ale uwzględniaj ich uwagi pod warunkiem, że znają kontekst filmu, czytali już scenariusz oraz są poinformowani co do celów. Bardzo często, uwagi ludzi z zewnątrz, przypadkowo poznających projekt, mogą zmienić kierunek działań. Niestety na niekorzyść.

Projekty tracą spójność, wychodzą ponad planowany budżet i tworzą estetyczny nieład…

Ty płacisz, Ty rządzisz…

PO PIĄTE

Prognozuje się, że wideo i animacje będą coraz bardziej popularne w kolejnych latach. Wykorzystaj ten moment. Czy myślałeś już, co zaproponujesz Twoim klientom/inwestorom/dziennikarzom?

Na polskim rynku powstało kilku graczy  współpracujących z najpopularniejszymi wideoblogerami. Interes rośnie. YouTube to nie tylko reklamy display w okienku filmu… To nie nowość, że udane kampanie internetowe opierają się na materiałach wideo i social media (np. Dove, Volvo, Sony HD, Coca-Cola).

PODSUMOWANIE:

No dobrze, ale jak masz to zrobić? Gary Vay, wideoblogger i konsultant medialny, stwierdził

„Creating great videos. If you’re not making a good video, who is going to watch it?”

  • Twórz filmy wysokiej jakości.
  • Z pomysłem i planem marketingowym a będą oglądane i skuteczne.

 

 

Czytaj także nowy raport o Wideo w Internecie. Znajdziesz odpowiedzi na pytania…
Czym różni się kampania wideo w telewizji od tej z internetu?
Jakie korzyści daje dobrze przygotowane social video?
Eksperci zapowiadają, że przyszłość reklamy wideo online tkwi w personalizacji. Jak
personalizować przekaz wideo?

Masz pytania? Zadzwoń do nas: m: 508 224 763, Łukasz Zając,

producent filmów i animacji GET MEDIA STUDIO & Agencja ZAJĄC PR.

 

Wiemy jak to ująć! Produkujemy filmy (promocyjne, spoty), animacje 2d oraz oprawę graficzną. Podejmujemy się działań w obrębie tradycyjnych mediów (TV), ale zarazem pojawiamy się z naszymi pomysłami w nowych gałęziach marketingu (np. You Tube marketing, podcasty).

Dziś pracujemy dla branży FMCG, IT, NGO oraz wydawnictw. Get Media Studio: 10 osób | 50 realizacji | Ponad 7 stałych klientów | 3 lata na rynku. Profesjonalnie i z dobrym humorem. Cenimy stałe relacje, bierzemy pełną odpowiedzialność za projekty.